Leven als een nomaad voor even - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Femke en Michael - WaarBenJij.nu Leven als een nomaad voor even - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Femke en Michael - WaarBenJij.nu

Leven als een nomaad voor even

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke en Michael

24 Augustus 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Stel je eens voor:

Je komt thuis van een dag hard werken. Net klaar met koken en je ploft op de bank. Even lekker uitbuiken, je favoriete tv-serie kijken, daarna duik je onder een heerlijk warme douche. Da’s genieten. Net voor de bel gaat, zet je een glaasje rode wijn voor jezelf neer. Vast een paar Jehova-getuige, denk je nog. Maar, nee. Een paar buitenlanders staan als verzopen katjes voor je deur. Of ze bij je kunnen overnachten. “Maar natuurlijk! Komt erin!”, roep je enthousiast. Snel zet je een grote pan met zoute schapenmelkthee op het vuur, grijp je de paarden- en schapenkoekjes uit de kast en nodig je je gasten uit voor een slokje wodka gemaakt van merrymilk. Als je terugkomt in de huiskamer maken je nieuwe gasten het zich alvast gemakkelijk en je ziet de natte sokken al over de verwarming drogen. “Ik maak wel vast jullie bedden in orde hoor”, stel je je gasten tevree.

Wat een gastvrijheid! Voor Nederland een waar ver-van-je-bed-show. Voor de Mongoliers de normaalste zaak van de wereld. Misschien ook niet zo gek. Als je je bedenkt dat Mongolie slechts 2,5 miljoen inwoners telt, met een oppervlakte van maar liefst 50 keer de grootte van Nederland! Daarentegen grazen ruim 30 miljoen schapen, geiten, koeien en yakken het Mongoolse landschap leeg.

Terwijl onze gids en chauffeur ons bij een heerlijk knisperend houtvuurtje de Mongoolse cultuur leren bijbrengen, nadert in de verte een gigantische donkere wolk. De ene flits na de andere verlicht het uitgestrekte landschap. ‘Die gaat wel voorbij’, denken wij nog optimistisch. Helaas binnen een half uur schuilen wij in het busje, hopend op een eerste nacht in de meegebrachte tent van Tsereng Tours. We wagen een poging. Al snel raast een strenge windkracht acht door onze tent. Het mag duidelijk zijn: we zijn echt op een Mongoolse expeditie! Dankzij het slecht voorspelde weer van de komende dagen, verblijven we ‘s avonds gelukkig in de gertenten van gastvrije nomadenfamilies. Waar we ons telkens weer even welkom voelen.

In zes dagen leggen we 1300 km af. Je ziet het landschap aan je voorbij gaan. En pas na uren rijden verandert de omgeving. Groener, meer heuvels, bergen verschijnen. Plotseling doemt een omgeving met alleen maar scherpe rotsen op. Kilometers achter elkaar. Waar komt dit vandaan? We beklimmen zo’n rots, waar bronwater dient als geneesmiddel tegen slechte ogen. Natuurlijk besprenkelen ook wij ons met wat van dit helende vocht. Aangezien het einde van de middag is, wordt het tijd om op zoek te gaan naar een slaapplaats. We hobbelen wat in de rondte. Als we een ger naderen, voel ik me al enigszins ongemakkellijk. Zou het echt zo eenvoudig zijn? Ja hoor! Nog geen tien minuten later leggen we onze backpacks op ons bed, opgemaakt en wel. Niet veel later worden we uitgenodigd in de huiskamer van de familie en neemt Mike een hijsje van de snuiftabak, en ik een slokje van wat gefermenteerde paardenmelk. Beleefd nemen we deze ‘lekkernijen’ aan. Onze gids kookt gelukkig naar redelijk westerse maatstaven. Echter, onze gastvrouw wandelt terwijl wij nog aan het uitbuiken zijn, met een kommetje noodles de tent binnen. “Proeven” vertelt ze ons waarschijnlijk, als ze met een verrukkellijke blik naar het dampende water kijkt. Groenten en vers fruit kennen de nomaden niet, vertelt gids Angkor.

Een ander element dat we je niet willen onthouden, is het sanitair-gebruik. Dit woord kennen ze hier waarschijnlijk niet eens. Nadat we wakker worden onder een zak met gedroogd rauw schapenvlees, en onze lichamen nog verstijfd zijn door de ijskoude vloer, ondervind ik, als ik naar het ‘toilet’ moet, verrassend genoeg geen problemen met het laten zakken van mijn broek in het open veld. Op de hurken. Tussen de schapen-, paarden- en koeienvlaaien. Ook al voel ik me een nomaad, als we in het dorpje ‘Sant’ aankomen en ons kunnen onderdompelen in een hotspring, weten we niet hoe snel we daar heen moeten. Een heerlijk heet bad. Als herboren springen we in onze gerbedjes. En de houten planken bedekt met een dik kleed, voelen weer vertrouwd aan. Back to the nomadic life!

Helaas zorgen de koude nachten ervoor dat Mike met een fikse verkoudheid rondloopt. En dus moet ik de mannenrol maar even op me nemen. Samen met Ed spring ik behendig op mijn paard en drijven we de kuddes schapen en koeien samen. Ik ben nog in opleiding, dus uiteraard onder begeleiding. Het echte werk komt later wel. ;-) Niet te vergeten: een tochtje op een kameel mag natuurlijk ook niet ontbreken in dit zwerversbestaan.

Gelukkig zijn we maar nomaad voor even. Af en toe neem ik mijn rust en schets ik de omgeving bij elkaar. Inclusief de getekende en verharde gezichten van de Mongoolse nomaden. Fantastisch! Want ze poseren maar al te graag, zonder te bewegen. Betere modellen kan je niet krijgen. Vanaf hier even een sprongetje naar onze tijd in Rusland. In het dorpje Lystvijanka grenzend aan het Baijkalmeer, komen we in contact met een oude meneer die kunstenaar blijkt te zijn. Hij toont mij zijn werk, uiteraard voor de verkoop. Daarop tover ik mijn schetsboek tevoorschijn; het gerimpelde mannetje weet niet hoe die het heeft en geeft me een dikke zoen. We ruilen van tekening. Zijn schets tegen de Nieuwmarkt op een regenachtige dag. Genieten!

Rusland in het kort:
• In slaap dommelen, boeken lezen, niets anders dan noodles eten, en verder wachten, wachten en nog eens wachten. Dit alles uiteraard in de TransMongolie-lijn.
• Wodka drinken met een echte Rus! (te maken met een die-hard drinker)
• De porieen openen in een typisch Russische banja, met dennennaald en al.
• Het volgen van de oude Transsiberie lijn in het aftandse dorpje Port Baijkal.
• Achterop motoren springende oude vrouwtjes, inclusief boodschappentas.
• Snoepen van de omulvis, die alleen in het diepste en grootste meer ter wereld ronddobbert.

• 24 Augustus 2009 - 12:00

Norbert:

Well niet mis dit avontuur, zul je ook niet al te veel van aankomen lijkt mij zo...grapje. Veel jaloerse groetjes uit São Paulo, laatste tijd is nine to five meer eight to eight.

• 24 Augustus 2009 - 12:02

Carlo En Laura:

Haha, geweldig!

Fem, lief viswijfie van me, de vis kan niet ontbreken hè! Mooi dat ie tijdens het reizen altijd weer even om de hoek komt kijken!

Vind die Dirk van de Broek tas ook super, echt goed dat jullie Dirkie daar promoten ;-)

Wat een geweldige cultuur, echt zo speciaal om mee te maken. Tis weer heerlijk om met jullie mee te reizen!

Geniet, enne... na zdorovje!!!

Beijos,

Carlo en Laura

• 24 Augustus 2009 - 12:13

Gemma:

Alweer zo'n mooi verhaal.Femke,bundelen die verslagen,foto's erbij en dan nog de reis-impressies van Femke,uitgevoerd in kleurig aquarel,alle ingredienten bij elkaar om een mooi boek te maken!
    Jongens bedankt,ik ga een paar foto's opslaan/uitprinten om aan Oma te laten zien.En die foto van Femke-zoenend met een vissekop - zal niet ontbreken...

• 24 Augustus 2009 - 12:52

Sjoerd:

Heerlijk!

Favoriete foto's:
    -rivier in National park
    -zwaar weer op komst
    en natuurlijk de:
    -'Heilige plek waar alleen mannem mochten komen'

X

• 24 Augustus 2009 - 13:40

Lot:

Ha Fem en Mike,
    Wat een prachtig verhaal heb weer genoten...
    Ja dat is eens wat anders dan Frankrijk.
    liefs van lot

• 24 Augustus 2009 - 15:39

Ineke:

Die ruil met de oude kunstenaar is een mooie metafoor voor jullie hele reis! Blijf uitwisselen, ruilen en het ons delen. Niets mooier dan dat...

• 24 Augustus 2009 - 15:41

Ineke:

Die ruil met de oude kunstenaar is een mooie metafoor voor jullie hele reis! Blijf uitwisselen, ruilen en het met ons delen. Niets mooier dan dat...

• 24 Augustus 2009 - 15:53

Noortje:

Hey Femke en Mike wat een avontuur!
    En wat een goeie deal met die oude kunstenaar:)
    Beterschap Mike en nog veel plezier,
    Liefs Noortje.

• 24 Augustus 2009 - 17:10

Harald:

hoi lieverds, ontzettend leuk bericht, ik vind ma heeft gelijk, daar moet je een boek van maken.. :-)

ben al benieuwd op het volgende avontuur !

kusjes,
    har

• 24 Augustus 2009 - 17:18

Harald:

bijna vergeten - heele leuke fotos !! en filmpjes.. :-)

• 24 Augustus 2009 - 18:09

Jeroen Bartman:

Echt een heel gaaf verslag van jullie avontuur!

De beelden zijn indrukwekkend en heel mooi gemaakt.

Wat je al niet mee maakt op zo'n reis, dit is vast alleen nog maar een samenvatting van jullie belevenissen.

Perfect dat jullie iedereen op deze manier op de hoogte houden.

Groetjes Jeroen

• 24 Augustus 2009 - 18:12

Ineke:

Die ruil met de oude kunstenaar is een mooie metafoor voor jullie hele reis. Blijf uitwisselen, ruilen en het met ons delen!

• 24 Augustus 2009 - 18:19

Laura:

Wauw wat een prachtige fotos en wat een ervaring! Geweldig!

Liefs van je nichtje Laura

• 24 Augustus 2009 - 19:02

Marjolein:

Hey Fem, hier je andere nichtje :-) Wat een gave verhalen en mooie foto's!! Ben jaloers.. geniet van alles en van elkaar liefs x Marjolein

• 25 Augustus 2009 - 10:25

Anneke En Frans:

Leuk verslag weer met mooie foto's en tekeningen met de skype telefoontjes erbij reizen we in gedachten met jullie mee!
    We volgen jullie op onze wereldkaart die in de kamer hangt. Knuffels van ons

• 25 Augustus 2009 - 12:21

Scott:

Hey Michael en Femke,

Leuke verhalen om te lezen en blij om te zien dat het goed met jullie gaat. Veel plezier verder. Groet, Scott.

• 25 Augustus 2009 - 22:11

Carlo:

He Guys,

de reis doet jullie goed. Ik zie twee afgetrainde superslanke levensgenieters. Komt zeker door de personal trainer die met jullie meereist, of is het toch het gebrek aan alcohol en het overvloedige Nederlandse eten. Kan niet wachten op jullie volgende verslag. Dikke knuffel van mij en ook van Lautje.

• 26 Augustus 2009 - 17:14

Su:

wow...

Kus,
    su

• 27 Augustus 2009 - 05:45

Paul & Cora:

Hoi Mike en Femke,
    Weer enorm genoten van jullie reisverslag. Onze vakantie zit erop:(, iedereen weer naar school etc., maar met jullie verhalen en prachtige foto's 'zomeren' wij nog lekker na!
    X PC

• 28 Augustus 2009 - 08:23

Martijn:

Hoi Femke en Michael,
    Gaaf dat jullie een wereldreis doen en dit is een erg mooi begin. Veel plezier!
    Groetjes,
    Martijn (Toffe)

• 30 Augustus 2009 - 13:55

Ilona:

Hoi Fem en Mike

Je schrijft weer erg leuk, Fem. Ik verheug me alweer op het volgende reisverslag met foto's. Jullie zijn alweer bijna een maand weg, wat gaat het toch snel.

Geniet van jullie reis.

Dikke kus
    Ilona

• 30 Augustus 2009 - 16:58

Ton & Rahel:

Kunnen niet ophouden te genieten......
    Wat een heerlijkheid!

Liefs,