Van fish & chips tot stroganoff - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Femke en Michael - WaarBenJij.nu Van fish & chips tot stroganoff - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Femke en Michael - WaarBenJij.nu

Van fish & chips tot stroganoff

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke en Michael

05 Augustus 2009 | Rusland, Moskou

Tussen Londen en Moskou. Somewhere in between. Als ik naar beneden kijk, slechts een wolkendeken met af en toe een lapje grond te ontdekken. Om me heen niet meer dan rusteloze mensen. Beweeglijke, jammerende kinderen. Nog even. Dan staan we op Russische bodem. Wel te verstaan in Moskou. Inmiddels is Mike ook weer rustig en zijn z'n handenn alweer wat droger. Die arme schat. Totdat de vliegende doodskist weer begint te hobbelen. Dan pakt hij zenuwachtig mijn hand vast. Gelukkig rijdt het drankkarretje alweer langs. Bier aan boord. Dat maakt alles weer goed. Tevreden opent hij zijn blikje. En ook ik neem een slokje van mijn jus. Cheers! ONze wereldreis is begonnen.

Na een emotioneel afscheid van oma in het VU, een boel stress rond het inpakken en het op tijd schoon hebben van het huis, vliegen we naar Londen. Mam en pap met tranen in de ogen op het vliegtuig. Totdat we ze uit het oog raken bij de douane blijen ze zwaaien. De eerste dag in Londen is even acclimatiseren. We geloven nog steeds niet dat onze reis nu echt begint. Al anderhalf jaar praten we erover, sparen we en dromen we. En nu? Nu is het realiteit. Tussen andere toeristen bevinden we ons in de Underground. Als we uitstappen bij Piccadilly Circus kunnen we alleen maar als een kip zonder kop lopen. Hoge rode dubbeldekkers en zwarte taxi's. Verder honderden toeristen, duizenden camera's. Het is Engeland nog maar. Veel voorbereiding hebben we niet getroffen voor dit eerste deel van de trip.

Met een kaart in de hand, stippelen we een route uit. De National Gallery, Londen Eye, Big Ben, natuurlijk even shoppen in Harods, chillen naast Buckingham Palace. Het was een drukke dag. We eindigen met een fish en chips in de pub. Om een uurtje of zeven rijden we voldaan weer terug naar het Holiday Inn naast Heatrow Airport. We hopen op een goede nachtrust. Maar helaas gooit een zestal kinderen roet in het eten. Tot 2:00 am wordt er gegiecheld en gekeet. na vier keer klagen bij de receptie komt er rust. We vallen in slaap.

We landen in Moskou. Mike en ik zijn weer veilig... Met de trein rijden we richting het centrum. Gelukkig ontmoeten we een aardige Duitser die ons helpt wegwijs maken in het metrostelsel van deze cosmopolitische stad. Het is een enorme speurtocht. Vooral door de vreemde karakters die de Russische taal kent. Uiteindelijk komen we de straten op. Dit blijkt niet de juiste en dus maken we meteen kennis met de Russische taxi's. Deze norse man neemt ons mee naar ons hotel. Daar wachten Ed en Kris op ons. Na een super goede nacht slapen, maken we kennis met deze arme, maar toch ook welvarende stad. Opvallend: mooie slanke vrouwen, onaardige norse mensen (er kan geen lachje van af) en politie overal!

We bezoeken het Kremlin en de Onbekende Soldaat. Natuurlijk vangen we ook een eerste blik van de basiliek op het Rode Plein, bekend om zijn prachtig kleuren en Efteling-achtige look. Helaas een bezoek aan het graf van Lenin lukte niet meer. Ook genieten we van de luxe in een super hip restaurant. Maffia overal! Maar erg mooi en lekker. Vooral de Stroganoff van Ed was om te smullen.

Vanavond stappen we in de TransMongolie Express, waar we de komende vier dagen niet meer uit komen. Op naar Irkutsk!

Foto's volgen nog!

Groeten,
Mike en Fem




  • 05 Augustus 2009 - 15:13

    Gemma:

    Leuk wat van jullie te horen...Femke wat kun jij toch geweldig leuk schrijven...je beleeft alles mee.Ook bedankt voor je mailtje Mike,hardstikke leuk dat jullie het goed maken en dat ook Moscou een belevenis was...gelukkig voor Michael gaan jullie nu in de trein...
    We wachten weer het volgende verhaal af....
    groetjes van ons beidjes!

  • 05 Augustus 2009 - 15:13

    Iet:

    Ha die Fem en Michael! Inderdaad de kop is eraf! Hoop dat jullie een heerlijke tijd mogen hebben! Geniet ervan hoor!
    Groeten van Iet (met jetlag)

  • 05 Augustus 2009 - 15:13

    Marjo:

    Wat kan je je avonturen leuk verwoorden! Dat wordt smullen geblazen voor ons het komende 1,5 jaar! :)
    Heel veel plezier met Kris en Ed! Ik kijk uit naar de foto's..

  • 05 Augustus 2009 - 15:14

    Norbert:

    He lieverds, profiteer er maar van en goeie reis. Maak veel foto's van de treinreis, ik heb geen beeld of idee van het uitzicht wat jullie voorgeschoteld krijgen. Big hug uit São Paulo

  • 05 Augustus 2009 - 15:23

    Noortje:

    Hey jongelui,

    Wat leuk dat we jullie zo kunnen volgen op wereldreis :)
    Heel veel plezier hoor en geniet er maar van!
    Tot de volgende keer,
    Groetjes Noortje en Rene.



  • 05 Augustus 2009 - 15:31

    Anneke:

    Beeldend geschreven, alsof we het zelf meemaken. Na 1½ jaar kan je zo een boek uitgeven met je eigen schetsen en tekeningen erbij. Veel plezier in de trein, geniet van een ontspannen Michael en van de reis.
    Kusjes van ons

  • 05 Augustus 2009 - 17:24

    Cora & Paul:

    Hallo Femke en Michael,
    Wij hebben nu al erg genoten van jullie eerste reisverlag, dat belooft wat voor de toekomst. Geniet en wij kijken al uit naar het volgende verslag + foto's!!
    Liefs P.C.

  • 05 Augustus 2009 - 18:18

    Rosan:

    Leuk, even een kijkje op jullie site nemen en dat misschien een paar keer per jaar doen.
    NOT!
    Nadat ik dit fantastisch geschreven verhaal heb gelezen kan ik je vertellen dat ik jullie 1,5 jaar volop ga volgen! Ga zo door en geef Kris en Ed een dikke kus van me.
    Liefs

  • 05 Augustus 2009 - 19:05

    Carlo En Laura:

    Oi amiginhos!!!

    Wouw, echt helemaal te gek weer! Als ik dit lees wil ik ook zo weer de backpack pakken!

    Carlo: Mike, goed dat ze bier aan boord hadden hadden hè ;-) Als we een biertje pakken op één van onze terrasjes zullen aan jullie denken!

    Wachten vol verwachting op het volgende verslag!

    Bigi Brasa vanuit Amsterdam!

  • 06 Augustus 2009 - 00:04

    Thorvald:

    Heel veel plezier in de trein!! Kan me voorstellen dat Mike dat prettiger/veiliger vindt.
    Liefs van ons allemaal!

  • 06 Augustus 2009 - 01:46

    Maarten NZ:

    Hi Femke and Mike,
    What fantastic news! Is it too late to join you and carry your bags for you? I am very envious and look forward to more lively and interesting blogs. Take lots of care.
    Grootjes Maarten

  • 06 Augustus 2009 - 08:01

    Elma:

    Hey Mike en Femke, het klinkt goed! ik ben nog steeds wel een beetje jaloers en ik ben bang dat dat alleen maar erger wordt!
    enne Mike, je weet wel wanneer je weg moet gaan he? Migratie Jcom kon niet fout gaan toch? en ik zou niet voor 10 uur gebeld worden op zondagochtend?? nou beide mislukt..... maar we gaan het niet meer over werk hebben, dat regel ik wel! heel veel plezier, geniet ervan!

  • 06 Augustus 2009 - 11:50

    Reina Keislair:

    Hoi Femke,
    super om van je te horen en reis is maar net begonnen.
    Groetjes uit nederland, het is hier super heet en ik ik wordt pikzwart en ben op dieet na aanl. van Marnia.
    Veel liefs, reina

  • 08 Augustus 2009 - 16:02

    Marloes & Jasper:

    He hallooooooo! wij zijn weer terug in het grijze nederlandje... en we missen jullie nu al heeeeeel erg! (gisteravond was het toch wel erg eenzaam op het terras van Spargo). Leuk om te lezen hoe jullie het hebben en ben benieuwd hoe de treinreis is geweest (als ik goed geteld heb, stappen jullie vandaag uit de trein toch?). Nou, dikke knuffels van ons allebei, doe voorzichtig daar hè haha! Liefs, Marloes en Jasper

  • 09 Augustus 2009 - 08:27

    Arti:

    Hi Fem en Mike,

    Maak er een mooie 1,5 jr van met veel mooie reisverslagen+ foto's! (Fem, leuk geschreven...Keep on going!)

    Veel lfs Art& Sebas

  • 09 Augustus 2009 - 18:51

    Cees:

    Hallo, Wij zijn net terug uit Frankrijk. Heel leuk maar niets vergeleken bij jullie reis. Veel plezier en houdt ons op de hoogte.

    groetjes Cees Wilma en kids

  • 09 Augustus 2009 - 19:57

    Barbara:

    Prachtig beeldend verhaal Fem! Heel veel plezier met zn vieren :-)

  • 10 Augustus 2009 - 06:19

    Nel Dekker:

    Hi Femke
    Wat leuk zo"n verslag.
    Groetjes en knuffel voor jou.

  • 10 Augustus 2009 - 06:20

    Gemma:

    Zojuist jouw mailtje binnengekregen ,Femke,waarin stond dat jullie het erg fijn hebben,aan het meer zitten ,maar geen internetverbinding hebben;dus hierbij weten alle familie en vrienden dat alles goed gaat!

  • 10 Augustus 2009 - 21:02

    Jeroen:

    Hey zusje en Michael,

    Leuk om jullie zo via internet te volgen. Ik volg jullie in gedachten en via dit weblog. Hoewel ik dicht bij de bron zit kijk ik uit naar jullie volgende reisverslag. dikke x

  • 11 Augustus 2009 - 10:59

    Damian:

    Pfffuh!!
    Ik heb het begin van de reis nu 3 keer gelezen en ga het nog maat een keer doen! Super!

    x

  • 12 Augustus 2009 - 06:12

    Marike:

    Fem! Ik heb je/jullie helemaal geen fijne reis meer gewenst...Nou, bij deze dan: geniet er maar intens van!
    Leuk om af en toe eens een verslag te kunnen lezen :)
    Kus Marike

  • 12 Augustus 2009 - 11:00

    Jeroen Schulze:

    Hey Femke,

    Thanks voor de link. Leuk geschreven.

    Heel veel plezier daar met zn tweetjes...

  • 14 Augustus 2009 - 08:28

    Gemma:

    Bedankt Mike en Fem,voor jullie telefoontje 3/4 uur geleden.
    Hoewel de verbinding "haperend" was,heb ik toch meegekregen dat alles met jullie goed was,(op wat darmklachtjes na!)en dat jullie nu in Mongolie zitten.
    Dit heb ik even op de weblog gezet voor alle geinteresseerden!
    .

  • 15 Augustus 2009 - 11:34

    Gemma:

    Hoi mike,ik hoor jou nu,
    bedankt voor dd foto's,ik zal ze zo even op mijn gemak bekijken.
    Ik ben op het moment dat jij mij alsmaar probeert te bellen,dit aan het schrijven en ik hoorde jou goed,Femke ook .

  • 16 Augustus 2009 - 07:09

    Ilona:

    Ah! Wel met een Dirk tas, hahahaha...leuk!

  • 16 Augustus 2009 - 12:12

    Harald:

    hoi lieverds !! ik ben nu eerst op jullie hp, mama vertelde me net waar jullie nu zijn en dat de treinreis goed verlopen is.. ik hoop jullie hebben het naar je zin, maar dat zal wel.. ik moet dus morgen weer naar werk, maar nog twwe weekjes dan heb ik ook vakantie, allerdings maar 14 dagen.. hier in hamburg alles uitstekend, ware gisten bij het voetbal (HSV) - 4-1 gewonnen, perfekt dus!!
    heel veel liefs en kusjes !!
    har

  • 21 Augustus 2009 - 14:19

    William:

    Leuk verslagje, als jullie zo doorgaan mogen jullie de hele site wel afhuren.
    de foto's van jou kunstwerken heb ik nog niet geplaatst, maar ga het binnenkort wel doen, veel plezier waar je nu ook bent en ik blijf jullie verrichtingen volgen, doe voorzichtig, groetjes

  • 21 Augustus 2009 - 14:53

    Su:

    He die lieve Fem en Mike!

    Jaaa! Gevonden. Ik ga jullie volgen. Ben ontzettend jaloers... Maar vind het geweldig voor jullie. Als jullie in Nepal zijn kunnen jullie gratis en vrijblijvend mailen voor DE tips! ;-)

    Kus Su

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke en Michael

Us in Australian Outback

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 132345

Voorgaande reizen:

20 April 2012 - 13 Mei 2012

Mysterieus Myanmar

02 Augustus 2009 - 03 Augustus 2010

Wereldreis!!!

03 Maart 2008 - 28 Maart 2008

Brazilie

01 Februari 2007 - 28 April 2007

Azie

Landen bezocht: