Voorbeeldstad Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Femke en Michael - WaarBenJij.nu Voorbeeldstad Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Femke en Michael - WaarBenJij.nu

Voorbeeldstad Singapore

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke en Michael

28 Januari 2010 | Singapore, Singapore

Dat je in Singapore de doodstraf krijgt, voor het in bezit zijn van drugs of vuurwapens, klinkt de meeste mensen wel bekend in de oren. Maar dat je 150 dollar boete krijgt voor het niet doorspoelen van een openbaar toilet, publiekelijk kauwgom kauwen sterk wordt afgeraden en je een gevangenisstraf van twee jaar riskeert als je in het bezit bent van buitenlandse sigaretten, dat vraagt toch wel om enige oplettendheid in eigen gedrag. Want voor je het weet ben je in overtreding. Ik kan de handleiding voor dit land nog verlengen: blijf binnen de kaders van het zebrapad, wacht met je sigaret opsteken totdat je hiervoor een legale plek hebt gevonden, houd dat wisselgeld maar in je zak, het geven van tips is namelijk ongeoorloofd. En tot slot bewaar je lekkere trek of dat blikje cola voor later, als je tenminste geen 500 dollar boete opgelegd wil krijgen.

Een behoorlijke waslijst. Wie zich echter aan al deze gedragsregels kan houden, is verzekerd van een leefomgeving waar je u tegen zegt. De stad behoort niet voor niets tot een van de schoonste en veiligste ter wereld. Wel betaal je daarvoor honderd procent belasting op auto’s en alcohol. En behoren de tien miljoen toeristen die het land jaarlijks bezoeken, zich ook te gedragen naar de Singaporeze maatstaven. Iets wat voor een gemiddelde Nederlander een hele opgave is. Als ik een onschuldig biscuitje wil eten in de shuttle bus naar het vliegveld, herinnert de sticker met het boetebedrag van 500 dollar, dat ik dan in overtreding ben.

Singaporezen zijn gedisciplineerde en zeer beschaafde mensen. Ware voorbeeldburgers. Voordringen komt niet op in hun gedachte. Rijen worden keurig gevormd, of dat nu voor de kassa, de taxistandplaats of bij de koffieautomaat is. Mensen glimlachen naar elkaar. Over taxi’s gesproken, Singapore heeft de meest vriendelijke chauffeurs ter wereld. Telkens weer raken we in gezellig gesprek, terwijl we zonder enige verkeersovertreding naar onze eindbestemming worden gebracht, met tegelijkertijd een guided tour door Singapore. Geweldig! Ik heb me nog nooit zo veilig en welkom gevoeld. Zo’n 0-tolerance beleid werkt dus echt. Misschien iets voor Nederland?

Voor wie van winkelen houdt, is Singapore een waar paradijs. En daar hebben we enorm van geprofiteerd. Ga naar Orchid Road en je vindt wat je zoekt. Het ene moderne winkelcentrum na het andere rijst uit de grond. Iedere dag komen we weer terug in het hotel met nieuwe tassen. Zo zien we er al lang niet meer uit als backpackers. Behalve dan als we met onze rugzakken het mooie Park Royal Hotel binnen komen wandelen. Hier ontmoeten we Mikes ouders die een week bij ons zullen blijven. De vrieskoude achter zich latend, komen ze in alle vroegte aan op het vliegveld. Gezellig!

We bezoeken verschillende musea, drinken koffie, eten, winkelen, drinken, en eten. Een heerlijk ritme waar Mike en ik ons prima in kunnen vinden. Daarnaast is het ook tijd voor wat wild life, dus gaan we naar de Singapore Zoo die behoort tot de vijf dierentuinen ter wereld. We begrijpen direct waarom. De dieren leven hier in hun eigen natuurlijke leefomgeving. Nog geen tien meter van de ingang vandaan en we staan al oog in oog met een zwiepende orang-utan, krokodillen, en papegaaien die het tafereel gadeslaan vanaf een tak. Geen enkel dier is hier opgesloten achter tralies. Het zou daarom geen dierentuin, maar een natuurpark moeten heten. Kangaroos, witte tijgers en binnenkort wonen ook twee panda’s in de Singapore Zoo. ’s Avonds gaan we op safari. Gelukkig geen hoge kaplaarsen deze keer. Gewoon vanuit een veilig trammetje die door het natuurlijke regenwoud leidt.

Na zes dagen heerlijk eten, drinken en gezelligheid, is het helaas tijd om de ouders weer gedag te zeggen. Zij in de taxi op naar de airport, wij in de taxi op naar een goedkoper hotel om de hoek. Waar we nog een nacht slapen voordat we op het vliegtuig stappen naar weer een nieuwe bestemming: Indonesie!

“Time for boarding, passengers QZ7139”, galmt door de hal nabij gate D38. Sorry mensen, ik moet dit hoofdstuk afsluiten. Op naar Yokyakarta. Vanaf daar meer!!

• 28 Januari 2010 - 10:59

Su:

Nice Nice Nice!

Kus,
    Su

• 28 Januari 2010 - 11:13

Gemma:

WOW!!!!!
    Hebben we nog maar net het stof van Singapore "weggewassen",staan de foto's van deze fantastische reis alweer op jullie weblog!
    Wat een herinneringen!
    Ik hoop dat Indonesie net zo goed wordt,(zo niet beter!!!) In ieder geval wordt het zeker nog exotischer....we kijken ernaar uit...ook al staan wie dan niet langer naast jullie op de foto's (snik,lach!)

• 28 Januari 2010 - 11:14

Jacqueline & Paul:

Hey dutchies!

Je hebt inderdaad een hoop dingen beschreven die wij niet wisten van Singapore. Tjemig! Lijkt ons wel super interessant om een keer mee te maken. Dus nu gaan jullie het grote avontuur tegemoet in Indonesie.... Dat gaat jullie zekers bevallen!!! Hier is de sneeuw sinds vandaag weer weg en... hopelijk blijft dat zo! Vinden er niks aan haha ;-).
    Geniet! Groetjes ons!

• 29 Januari 2010 - 11:09

Wendy En Dirk:

heejz...sooo, ik wist dat Singapore regels had maarre zoooooo vueel. haha volgens mij zouden wij daar zo de mist in gaan (per ongeluk,dat wel)
    maar ziet er wel sjiek uit zeg!

wij gaan ook naar Indonesie maar pas over paar maandjes. Mijn zusje komt over paar dagen met r vriend en als zij weer gaan dan gaan wij naar Cambodja en Vietnam...en dan China (dat laatste heb ik nie zo"n zin in) en dan een keer naar Indoonesie!

heej, maybe tot ziens en anders tot typ"s..

liefs Wendy en de Dirk

• 30 Januari 2010 - 11:33

Paul & Cora:

Nou Fem en Mike,
    Da's inderdaad weer eens heel wat anders dan de vorige Aziatische landen. 't Voelt wellicht wat artificieel aan, maar dat is inderdaad maar hoe je er zelf mee omgaat. En voor een (kort) bezoek lijkt ons dat prima te accepteren.'k Heb Gemma en Theo gisteren al gesproken en ze hebben het fantastisch gehad, wat ook wel duidelijk te zien is op de foto's. Hartstikke leuk jongens en op naar Indonesie!
    Heel veel reisplezier gewenst,
    warme groet uit het koude Groningen!

• 30 Januari 2010 - 14:04

Frans En Anneke:

Hoi Fem en Mike,

Ziet er gezellig uit de foto's met Gemma en Theo. Zij hebben vast net zo genoten van jullie als wij. Nu weer verder reizen zonder ouderlijk toezicht. Dat gaat jullie prima af zoals steeds weer gebleken is. We kijken uit naar de verhalen van Indonesie met waarschijnlijk ook prachtige foto's van onder water.
    Dikke knuffels van ons xxxxx