Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Femke en Michael - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Femke en Michael - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke en Michael

05 April 2007 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ons laatste bericht was uit de hoofdstad van Laos, Vientiane. Inmiddels ruim anderhalve week later zitten we in Cambodja, Siem Reap. De plek waar iedere Cambodja-ganger naar toe moet gaan. Natuurlijk om de tempels van Angkor te bewonderen, met als belangrijkste trekpleister Angkor Wat. Dat hebben we dan ook gedaan. Van zonsopgang tot zonsondergang. Helaas hadden we met de zon weinig geluk. Daar zaten we dan: om 5.30 uur met duizend andere toeristen te wachten op het mooie ochtendrood dat zou moeten komen bij de grootste tempel Angkor Wat. Grote stapelwolken dankzij de regen van die nacht gooide helaas roet in het eten. Dan maar profiteren van de lange dag. Onze tuktuk chauffeur heeft ons de hele dag langs alle mooie tempels gebracht tot zonsondergang. Een nieuwe poging. Helaas, ook deze keer mocht het niet baten.

Morgen vliegen we terug naar Bangkok en dezelfde dag gaan we door naar Phuket. Vanuit daar boeken we een live-aboard-trip naar de Similan Islands. Behorende tot de top tien duikbestemmingen van de wereld. Whalesharks en Mantarays zijn er regelmatig te spotten; dus we zijn benieuwd!

In het kort nog even een verslagje van onze trip tot aan Siem Reap. Vanuit Vientiane namen we de nachtbus naar Pakse. Een bus zo roze als een zuurstok, genaamd The King of Bus. Heerlijke stoelen waarin een reis van tien uur makkelijk te doen is. Pech, pech, pech. Again! Na vier uur behoorlijk door te hebben getoefd begaf de versnellingsbak het. Om 1 uur 's nachts stonden we in de middle of nowhere stil. Niks anders te doen dan wachten, wachten en wachten. Toen de hanen alweer begonnen te kraaien, arriveerde onze volgende bus. Deze keer een stuk minder comfortabel, met zelfs minder stoelen dan passagiers. Op de achterbank met z'n zessen, plek voor vijf. Je kunt raden dat we gebroken aankwamen in Pakse. Genoeg reden dus om een lekker hotelletje te pakken en te relaxen. Niet zo moeilijk, aangezien er niets te doen is in Pakse. Arme Mike, dit was alweer de vierde keer dat hij in dit verlaten dorpje moest bivakkeren.

Met nog behoorlijk wat kilometers te gaan richting Phnom Pemn (hoofdstad Cambodja), besloten we vanaf nu ons reisbudget en -tempo drastisch aan te passen. De dagen beginnen alweer te tellen en tegenslagen hadden we immers al genoeg gehad. Decadentie op en top: we huren gewoon een privetaxi met aircon! Voor nog geen zeventig dollar werden we in twee dagen (helaas te ver om in 1 dag te reizen) naar het bonkende hart van Cambodja gebracht.

In Phnom Penm werden we verrast door de drukte; 1.3 miljoen inwoners. Te veel mensen, brommers, tuktuks, vrachtwagens en bedelaars. Nog nooit heb ik het verkeer zo chaotisch gezien!Iedereen rijdt kriskras door elkaar en stoplichten hadden ze beter niet hoeven plaatsen. Veel bedelaars, over het algemeen slachtoffers van het Khmer Rouge regime dat hier regeerde tussen 1975 en 1979. Verschrikkelijk. Ook het Tuol Sleng museum waarin in die tijd de mensen gevangen werden genomen, ondervraagd en gemarteld werden. Indrukwekkend. Een bezoek aan de Killing Fields was een logisch vervolg. Nogmaals kippenvel. Massagraven met voor iedere groep doden een apart graf. Een graf voor de gemartelden zonder hoofd, een graf voor de kinderen en de vrouwen, die allen op afschuwelijke wijzen vanelkaar werden gescheiden en gedood.

De volgende dag in Phnom Penm moest maar wat vrolijkers worden. Een walking tour door de stad. Van markt naar markt en van tempel naar tempel, het koninklijk paleis en nationaal museum. Wat zijn we toch cultureel! ;-) 's Avonds een etentje met Petra - vriendin uit ons stamkroegje. Peet, was gezellig! Lig je al op het strand in Sihanoukville? Wij zijn je hier net misgelopen.

Zoals jullie lezen doet iedereen hier hetzelfde reisrondje. We zijn drie dagen in Sihanoukville gebleven en hebben heerlijk genoten van de zon, zee en het strand! En we zijn hier flink losgegaan op de overheerlijke King Prawns - het kost hier allemaal geen reet! Het duiken in Cambodja is ook een aanrader. Barracuda's en tonijnen die langs je heen schieten, grote hermietkreeften, scholen trompetvissen; noem maar op! Een mooi voorproefje op het duiken in Zuid-Thailand.

Volgens mij was dit in het 'kort' ons reisverhaal van de laatste twee weken. We zetten binnenkort weer wat foto's op de weblog. Nu te heet hier, en we gaan zo naar The Land Mine Museum.

Hopelijk overleven we onze vliegreis van morgen en kunnen we jullie leuke berichten weer lezen!

Reisgroeten,

Mike en Fem

• 05 April 2007 - 07:09

Gemma:

Ik hoop dat jullie de vliegreis inderdaad overleefd hebben als jullie dit lezen.Alweer een mooi verhaal,niet alleen voor jullie "fans" maar ook voor julliezelf,voor later,als je oud bent,en je kleinkinderen het logboek voorleest,,,,Ben wel zeer benieuwd naar de FOTO'S,met of zonder zon,ze zullen best weer mooi zijn,alom bewondering hier hoor, voor de fotograaf/fotografe...Geniet maar volop van jullie laatste drie weken .!liefs en kusjes van ons tweetjes.

• 05 April 2007 - 09:37

Wendy:

Hoi Fem en Mike,

Wat een verhalen allemaal zeg! Met name die boot, eng hoor! En het rondje dat je hier beschrijft hebben Rogier en ik vorige maand gedaan, dus ik kan me het allemaal levendig voorstellen. Jaloers ook, heerlijk seafood op het strand van Shinoukville! Heb tijdje niets van me laten horen, want Rogier en zijn druk bezig een huis te kopen! het is bijna rond allemaal, verteljullie alles als jullie weer terug zijn. geniet van het duiken en de laatste weken reis! Liefs Wendy

• 05 April 2007 - 16:31

Barbara:

Hoi Fem, ik volg jullie nog steeds op de voet, heerlijk die verhalen en zeker indrukwekkend, geniet ervan! Voor je het weet sta je weer in de rij van de AH in Amsterdam ;-)

• 06 April 2007 - 00:22

Lauw:

Hee daar!!

Gaaf weer man! Lekker duiken en crossen in die tuk-tuk! Ja, probeer daar maar eens over te steken met al dat kris-kras-kros-verkeer, wel een uitdaging toch? Lekker zo'n roze zuustok bus, wel jammer dat ie ff de pijp uit ging.... Hoop dat jullie dat walvishaaitje tegen het lijf gaan duiken, super-especial!

Goed jongens, disfrutan muuuuuucho ;-)!!

Un beso de Santiago de Chile!

PS. Fem, zeg je nog wel eens: ja.......tis wel leuk hier..... :-)

• 06 April 2007 - 11:28

Ties & Su :

He lieve kakkerlak eters! ;-)

Wij zijn door jullie tuk tuk driver al helemaal op de hoogte gehouden (you friend from Mike...) ;-)
    Tja... Siem Reap is klein he... :-)

Mike heeft een mooie zonsopgang gezien (Mike we horen het ook nog graag van jou hoor... hahaha.. je weet het maar nooit... ;-)En Fem... Jij bent lekker blijven liggen! :-) Ik zeg...Een goede taakverdeling! ;-)

Het was echt super dat we jullie hier in Azie zijn tegen gekomen en dat we jullie tijdens onze reis twee keer zijn tegengekomen! We vonden het ook super gezellig dat we het met een etentje en een bucket ;-) hebben afgesloten hier in azie! We sturen de foto's door en euhm... hier zoals beloofd mijn
    e-mail adres voor als jullie een keer in de buurt van Nijmegen zijn! Jullie zijn van harte welkom!

su_annevanwaes@hotmail.com
    www.su-anne.blogspot.com

We blijven jullie de laatste weken volgen! Geniet van jullie reis!

Liefs en een kus,
    Matties & Su-Anne

• 06 April 2007 - 20:41

Iet:

Hoi Fem en Mike

Wat een verhalen allemaal! Leuk om te lezen!! Nog heel veel plezier, dikke kus van Fem´s oude tante Iet

• 08 April 2007 - 12:36

Jeff En Saskia:

Horrific story but great verhaal !

Enjoy your last weeks.

Nice pictures trouwens xx

• 09 April 2007 - 11:11

Loorsjrd:

Hey F&M!

Good to hear from you guys, al een sharkwhale tegen gekomen? Zo ja doe m de groeten uit Adam! `klinkt als een geweldige trip zijn die jullie maken ondanks wat tegenslagen maar ja wat is een avontuur zonder een goeie battle zoaf en toe:-) Alles ok hier, Sj hard aan de studie en ik volop bezig met huis kopen, ook een avontuur, allejezus wat een materie zeg! Zitten nu een beetje Pasen te vieren, vooral eieren gegeten, heb het zoeken ff aan anderen overgelaten, zonnetje schijnt hier en vandaag nog lekker een dagje vrij, ook lekker. Ok lieverds, hoop snel op wat mooie foto's (en niet op Format drukken he, anders kunnen wij hier het wel shaken;-)!

Veel lfs en nog meer plezier daar!!!,
    XXX Sjrd&Loor

• 09 April 2007 - 17:57

Fem En Mike:

Dag allen!
    Bedankt voor jullie leuke berichtjes. Hier even wat reacties voor jullie:

Mama van Michael ;-): we hebben het overleefd! Zitten nu in Phuket en doen ons te goed aan alle mooie winkeltjes hier. Mike heeft twee maatpakken en wat overhemden laten maken. Dus hij komt terug als een echt gentleman (maar datwas hij natuurlijk al). Ook ik kon het niet laten om wat kleding te laten maken. Geen zorgen, alles gaat goed hier! xxx

Wendy:te gek! Een huis kopen! Goed om te horen. Toch wel in de Rivierenbuurt he? ;-) Mag Rogier zich dan eindelijk een echte Amsterdammer noemen! Feliciteer hem maar!

Barbara: he Bar! tis hier fantastisch! Nog maar even helaas. En dan weer aan de bak met nieuwe energie... voor meer leuke opdrachten, en wie weet kunnen we ons klaarstomen voor eventueel een samenwerking in fotografie en tekst??!

Lauwzie!: Jezus wijf! Wat ben je toch ook een lekker gek viswijfie! Te gekke reis daar door Z-A!.Gave foto's ook van die afdaling door de sneeuw in Chili. Enne, tja, tis wel leuk hier... bij jou volgens mij ook? Of valt het allemaal wat tegen? ;-) ;-) xxx

Iet: hoe zo? Oude tante? Voor mij ben je nog altijd de tante die lekkere vlaflips voor me maakte! haha. Wij hebben het hier super. Als we terug zijn komen jullie maar gezellig in mijn nieuwe huisje om foto's te kijken... moeten we wel even een selectie maken uit die 3000 foto's! ;-) Groetjes aan de kids en Anton! xxx

Jeff en Saskia: weer pokeren als we terug zijn? :-)

Loor en Sjoerd: good to hear guys! Ook al een huis kopen? Jij je eigen huissie Loor? Klinkt goed! Kunnen we eindelijk alles ff een lakkie verf geven en nieuw vloertje erin (hoewel, ik ben beter in schilderen) ;-) Verders: al trouwplannen? Kindjes? Ontwikkelingen? Tis hier fantastisch maar kijk stiekem al beetje uit naar ons eerste biertje in Toffe - tja, als je dan toch terug moet... Good luck (iedereen wenst je hier geluk)en dikke kus!

• 10 April 2007 - 09:48

Mirjam:

Hee Fem en Mike,

Leuk dat jullie ook nog wat van de geschiedenis meepakken. Daar hoor je hier in Nederland niet zoveel over. Ik ben ook erg benieuwd naar jullie duikavontuur met de haaien en monsters.

Pang kir!

• 12 April 2007 - 11:59

Gemma:

Natuurlijk schijn ik weer de eerste te zijn die de nieuwe foto's gezien heeft!!!Geweldig jongens,wat een aandenken aan deze reis.Zijn deze foto,s met de nikon d40 gemaakt?Papa heeft nog een lens gevonden van de F3!Hier is het zomer,morgen wordt het 24 graden.Veel groetjes en een dikke kus voor jullie beidjes.Oh ja ,zo te zien worden de "pakken" bij jullie goed aangemeten,Femke doet er lacherig over maar voor Michael is het een hele serieuze zaak zo te zien.Een van de onderwater foto's is nu mijn achtergrond geworden,Femke met het vogelkooitje heeft haar plaatsje af moeten staan aan de "peixe dragao"! Michael wat heb jij in je mond op een van die foto's?Lijkt een kikker of een salamander.nu begrijp ik hoe jij aan die diaree komt!Dikke kus nogmaals

• 13 April 2007 - 00:09

Lauwzie:

Ja.... hier is het ook wel leuk...

Zag ik nou een lekkere kerel in een string? En een lekkere rauwe vis?

Wat een maffe gekkies zijn jullie!

X

• 13 April 2007 - 20:12

Anneke:

Wat een goeie foto van Michael. Snap waarom je verliefd op hem bent. Alweer dezelfde smaak.Net als Mike zijn moeder gebruik ik iedere keer weer een andere foto van jullie als bureaublad. Genoeg keuze. Fem, wat betreft de opdracht voor de belasting alles is geregeld en betaald. Nog veel plezier op al die mooie plekjes en misschien weer tot bels. Kijk steeds weer uit naar jullie telefoontje.
    Kusjes Anneke

• 15 April 2007 - 12:39

Rina.:

Complimenten voor de geweldige foto's
    die jullie maken, prachtig, en ja, kled-
    ding laten maken daar, is bijna een
    must, dat hoor je wel meer, zo goed-
    koop.(ik veronderstel dat jullie dat
    gedaan hebben).
    The killing-fields lijken me inderdaad
    geen grapje, maar wel een stuk historie.
    Mike en Femke, nog veel plezier.

Groeten van Rina.